header

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Teken behoren net als mijten tot de spinachtigen. Zij zijn lichtbruin tot donkerbruin van kleur met een kleine kop/borst met daarop 8 pootjes en een heel groot achterlijf. Op de kop hebben zij een paar stevige kaken en een zuigsnuit waarmee ze bloed van hun gastheer zuigen. Het achterlijf is afgeplat en erg elastisch: tijdens het bloedzuigen zwelt een teek enorm op. Ook bezitten sommige soorten een schild op de rug, dit zijn de zogenaamde harde teken.

Welke teken zijn er?

Er zijn wereldwijd meer dan 850 tekensoorten. In Europa zijn de volgende soorten gevaarlijk:

♦ Ixodes ricinus

♦ Rhipicephalus sanguineus

♦ Dermacentor reticulates (Ardennen!!)

Waarom zijn teken gevaarlijk?

Het is niet de tekenbult waar we bang voor moeten zijn,maar de ziekten die tijdens het zuigen overgedragen worden. De teek kan ziektekiemen opnemen uit een besmet dier en deze bij een volgene bloedmaaltijd doorgeven aan een volgend slachtoffer, zijnde mens en dier.

** 25% van de teken is besmet met de Ziekte van Lyme / Borreliose

** 5 % van de teken is besmet met Babesiose

** Ehrlichiose is gelukkig enkel nog in het buitenland te vinden

Vroeger waren enkel de buitenlandse teken besmet met deze ziekten, maar door ons intens vakantieverkeer zijn deze teken meegenomen naar Nederland en hebben zij zich aan ons klimaat aangepast en kunnen zij zich inmiddels hier voortplanten. Hierdoor is Babesiose bij ons nu in opkomst en zal Ehlichiose ooit volgen.

Handig om te weten: ziekten gaan pas 24-48 uur na aanhechting van de teek over op de gastheer.

Dagelijks controleren van hond en kat is dus uitermate belangrijk en helpt tekenziekten voorkomen!

Hoe verwijder ik een teek?

Het is uitermate belangrijk dat de teek op de juiste manier wordt verwijderd. Bij foutieve verwijdering wordt de kans op ziekteoverdracht juist vergróót en kan eventueel de zuigsnuit achterblijven in de huid eneen extra ontstoken tekenbult veroorzaken. Ga daarom als volgt te werk: Plaats de tekenpincet of tekentang over het lijfje van de teek heen, tegen de huid van het huisdier aan; zo heb je enkel de pootjes vast. Dan spaghetti-draaien tot de teek zélf loslaat, dus NIET trekken. Het maakt hierbij niet uit of je rechtsom of linksom draait. Als de teek eenmaal los kun je de nu zichtbare tekenbult ontsmetten met bijvoorbeeld alcohol of dettol. De komende weken de plek waar de teek gezeten heeft goed blijven controleren of er zich geen rode kring om de tekenbeet vormt. Dit kan namelijk een aanwijzing zijn voor besmetting met de ziekte van Lyme en dan is een antibiotica-kuur noodzakelijk.

Belangrijk:

---- NOOIT ALCOHOL OP DE TEEK DOEN: de teek trekt hierdoor

samen en zo komen nog méér parasieten in het lichaam van hond of kat terecht.

---- NOOIT DE TEEK ERUIT TREKKEN: hierbij zal hij ook juist de tekenziekten overdragen

Interessante tekensites
We hebben diverse interessante websites verzameld die meer informatie over teken en de door teken overgebrachte ziektes beschrijven:

- Teken gevraagd: Dead or alive
De door teken overgebrachte ziektes beschrijven:

♦ zie tekenradar: www.tekenradar.nl

♦ De site van de Otom tekenhaak: www.otom.com

♦ Een site over door teken overgebrachte ziektes bij mensen:  www.rijksoverheid.nl

site van Tickbusters vraagt u als eigenaar om teken die u van uw huisdier afhaalt in te sturen om na te gaan wat voor een soort teek het is en of deze besmet was met een ziekte.
Let op: Als u de moeite neemt om de teek in te sturen krijgt u na een paar weken een reactie: wat was het voor een teek en was deze besmet!